TEK II – zakończony!!!

Policzanie mogą być dumni z imprezy charakteryzującej się tak wysokim poziomem artystycznym, wspieranej przez tak znakomitych artystów. II Festiwal TEK staje się chlubną wizytówką Polic w Polsce i w Niemczech.

Festiwal Teatralna Elipsa Kreatywności już po raz drugi przyciągnął do Polic wielu wyjątkowych, kreatywnych i ciekawych artystów. Począwszy od zespołów amatorskich z Polski i z Niemiec, którzy zaprezentowali różnorodne spektakle teatralne, poprzez zespoły i artystów profesjonalnych, kończąc na gwiazdach Festiwalu i aktorach zasilających grono jury.

Projekt Festiwalu dofinansowany przez Fundusz Unii Europejskiej zakładał realizację happeningu na ulicach Polic, warsztaty teatralne oraz prezentacje spektakli teatrów amatorskich. W konsekwencji inicjatywa rozbudowana została o koncerty, dyskusje, spotkania z artystami, spektakle gości Festiwalu, itp.

TEK rozpoczął się 5 lipca happeningiem ulicami Polic. W barwnym korowodzie uczestniczyli wszyscy festiwalowcy m.in. po to, by jeszcze głośniej zaznaczyć swoją obecność w mieście, by zaprosić policzan do udziału w kreatywnym festiwalu, który trwał przez cztery dni.

Każdego dnia blisko 160 uczestników z amatorskich zespołów teatralnych z różnych stron Polski i Niemiec uczestniczyło w warsztatach artystycznych prowadzonych przez znakomitych pedagogów, znawców teatru, aktorów, reżyserów.

Warsztaty bardzo artystyczne…

Uczestnicy Festiwalu podzieleni na cztery grupy integrowali się i ciężko pracowali zgłębiając tajniki tańca i choreografii, improwizacji, aktorstwa, ekspresji scenicznej. Zajęcia prowadzili Monika Lesko – Mikołajczyk z Teatru Ekspresji Wojciecha Misiuro i Teatru Muzycznego w Gdyni, Arkadiusz Buszko aktor szczecińskich scen teatralnych, Daniel Jacewicz reżyser, założyciel Teatru Brama z Goleniowa oraz Simon Blaschko pedagog teatralny, absolwent niemieckich studiów Bachelor of Arts.

Energia podczas warsztatów, zaangażowanie i opinie uczestniczącej w nich młodzieży były na najwyższym poziomie. Cały policki MOK wypełniony był śpiewem, grą na bębnach, tańcem, aktorskimi etiudami – nie rzadko bardzo ekspresyjnymi ale przede wszystkim gorącą i pozytywną atmosferą.  Młodzież doskonale współpracowała w międzynarodowych grupach przekraczając granice swoich zahamowań, barier, wstydu. Dowodem na sukces warsztatów był wielki, huczny finał polickiego TEK-u, który mieliśmy szansę podziwiać podczas ostatniego dnia Festiwalu. Emocje mnożone były przez wszystkich, którzy brali udział w Finale.

Spektakle i przeżycia niezwykłe…

Każdego dnia na polickiej scenie występowali młodzi artyści, którzy prezentowali różnorodne spektakle. Teatr Animacji Lalki i przedmiotu „ef” zaprezentował spektakl „Assemblage – miejsca niezwykłe” oparty na konwencji czarnego teatru (czyli wykorzystania lamp ultrafioletowych przy całkowitym wyciemnieniu sali), Studio Teatralne Wyjątek zaprezentowało spektakl „Serdeczny stary człowiek” będący częścią większego projektu realizowanego w ramach Stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Teatr Form Czarno – Białych PLAMA pokazał spektakl  „Wiwisekcja” wg Mirona Białoszewskiego, Teatr Ecce Homo w plenerze zaprezentował bardzo ekspresyjny spektakl „Kruchość”, Teatr Nieobliczalny wyraził swoje poglądy poprzez spektakl „Podwyżka” zaś Teatr Ruchu Forma zaprezentował „Wspomnienie” na motywach „Małego Księcia”. Festiwal zyskał także na obecności gości z Niemiec. Zespół teatralny Die Halbstarken wystąpił ze spektaklem „Kraina czarów – aż dorosnę” oraz die Bühne zaprezentował „Teatr Filmu Niemego”, czyli przedstawienie grane bez słów, ujęte w zabawową formę.

Wszystkie prezentacje były wątkowe. Angażowały w pełni młodych artystów, którzy z jednakowo wielkim zaangażowaniem prezentowali swoje dzieła. Publiczność z entuzjazmem oklaskiwała spektakle. Równie żywo toczyły się dyskusje, podczas których można było podzielić się swoimi opiniami i refleksami na temat przedstawień. Udział w dyskusjach wzięła Pani Magdalena Krause z Uniwersytetu Szczecińskiego.

Zwycięscy i wygrani…

Festiwal odbywał się w formie konkursu, dla tego też nie mogło zabraknąć jury w zacnym aktorskim składzie. Przez cały Festiwal obecni byli Joanna Szczepkowska, Wojciech Wysocki, Arkadiusz Buszko. Artyści o niekwestionowanym doświadczeniu i umiejętnościach przyglądali się amatorskim prezentacjom, aby wyłonić zwycięzcę finansowej nagrody.

I tak oto wyniku pracy jurorów nagrodę zdobył zespół Teatr Ruchu Forma. Teatr skupia się na formie ruchu, tańcu oraz plastyce wyrazu. Grupa w swojej twórczości stara się nie używać słów, aby nie pozbawiać odbiorcy własnej interpretacji obrazów. Wyróżniony został zespół Ecce Homo. I jak się okazało w drodze głosowania publiczności Ecce Homo zdobył także nagrodę przyznaną przez widzów. Plenerowy spektakl „Kruchość” najbardziej przypadł publiczności do gustu. Teatr działając przez dziewięć lat oscylował wokół teatru ruchu, plastyki, muzyki i teatru ulicznego. Tematem zaprezentowanej sztuki była samotność. Jak sami twórcy mówią, szczególnie dotkliwa, gdy zdarza się pośród innych ludzi.

W konusie było dwóch zwycięzców natomiast wygranymi okazali się wszyscy uczestnicy, dla których liczyła się przede wszystkim zabawa, nauka i nowe twórcze doświadczenia.

Aktorsko…

Podczas Festiwalu prezentowali się także zaproszeni goście. Na deskach polickiej sceny wystąpiła Joanna Szczepkowska ze spektaklem „ADHD i inne cudowne zjawiska. Wykład nieprzewidywalny”. Spektakl jest artystyczną prezentacją zjawiska deficytu uwagi u dorosłych. To zabawny czasem wzruszający teatralny Joanny Szczepkowskiej. W spektaklu partnerowała jej córka Hanna Konarowska. Autorka, a jednocześnie aktorka spektaklu Joanna Szczepkowska od dawna zajmuje się popularyzacją wiedzy o ADHD. W spektaklu wykorzystane zostały fragmenty listów osób z deficytem uwagi, pisane do autorki w ciągu ostatnich lat, nagrane przez grupę aktorów. Joanna Szczepkowska w charakterystyczny dla siebie sposób wprowadziła widza w świat, gdzie chaos nieoczekiwanych myśli przeplata się nieosiągalnymi pragnieniami i wywołuje lawinę niespodziewanych wydarzeń. Te z kolei często wywoływały na widowni śmiech przeplatany z refleksją. Joanna Szczepkowska dała popis swoim aktorskiemu talentowi, który warto było zobaczyć.

Teatr Brama zauroczył publiczność poruszającym spektaklem „My”. Scenariusz został napisany przez goleniowską grupę Daniela Jacewicza. Porusza wielorakość problemów widzianych oczami młodych ludzi i po mimo, iż w przejmujący sposób mówili, nie rzadko o dramatycznych problemach, to i tak smutno nie było. Było bardzo poruszająco na wskazał choćby aplauz publiczności.

Żywy Teatr z Bielawy w sobotni wieczór zagrał „Taniec ognia”. Aktorzy prezentowali działania plastyczno – ruchowe, taniec, popisy akrobatyczne, a wszystko to przy akompaniamencie zróżnicowanej muzyki, środków pirotechnicznych i innych efektów specjalnych. Spektakl odbył się obokCHU Kinga, co sprawiło, iż nawet przypadkowi przechodnie zostali „wciągnięci” do teatru i sadząc po reakcjach nie żałowali.

Grupa Improwizacyjna LUBIETO gościła podczas I TEK-u zdobywając nagrodę publiczności. Tym razem dali popis swoich improwizacyjnych umiejętności, jako goście Festiwalu. Grupa będąc w kontakcie z publicznością tworzyła scenki teatralne prowadzące najczęściej do zabawnej puenty. Publiczność chętnie podsuwała improwizującym miejsca, czas czy temat etiud, które bez najmniejszych oporów Lubieto wykorzystywało na scenie. I to w sposób sprawny, lekki i oczywiście humorystyczny.

Gościnnie w ramach TEK- u wystąpił także Jan Kozaczuk z monodramem granym na różnych scenach w Warszawie i w Rzymie „Na pniu”. Na zakończenie zaś wystąpił Teatr Ruchu „Mo-sHe” Moniki Leśko – Mikołajczyk współpracujący z wieloma teatrami w Polce i za granicą. Tancerze – aktorzy zagrali spektakl „Czekając świtu”. W prezentacji dominował ruch, taniec plastyka ciała doskonale połączona z wizualizacjami i muzyką.

Energetyczny Finał 

Blisko stu sześćdziesięciu uczestników TEK- u, wraz z instruktorami prowadzącymi warsztaty, jury, do tego muzyka, taniec, śpiew i etiudy teatralne to finałowy spektakl będący podsumowaniem warsztatów Festiwalu. Wszystkie grupy razem i z osobna prezentowały to, nad czym pracowały podczas warsztatów.  Widzieliśmy, zatem układy choreograficzne, scenki dotykające różnych tematów, słyszeliśmy pieśni zaś wspólną cechą wszystkich prezentacji były emocje, energia, żywiołowość, zaangażowanie. Pokaz stanowił wspólną zabawę i próbę połączenia różnych dziedzin teatru. I nic nie było w stanie zepsuć tak dobrej atmosfery, która budowała się przez te kilka wspólnych dni.

Pokaz dostarczył wielu wzruszeń zarówno występującym jak i oglądającym. To było znakomite posumowanie II TEK –u, podczas którego to właśnie w Policach mogło spotkać się i zaistnieć tak wielu wspaniałych artystów. I niech żałuje każdy, kto tego nie widział.

Warto wspomnieć, iż drugi Festiwal TEK poświęcony był pamięci Zygmunta Zdanowicza oraz że w tym roku upływał pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.

„Projekt jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa (Fundusz Małych Projektów INTERREG IV A Euroregionu Pomerania)”

Aleksandra Słowińska

MOK Police

Wróć do: Relacje